Jaarlijks laat het programma PGO on Air een onderzoek uitvoeren naar de gebruikersvriendelijkheid, de toegankelijkheid en toegevoegde waarde van PGO’s (persoonlijke gezondheidsomgevingen). In de periode mei-juni van dit jaar onderzocht onderzoeksbureau Kantar Public opnieuw de stand van zaken onder ruim 1600 volwassenen van allerlei leeftijden en opleidingsniveaus. De resultaten geven inzicht in de ontwikkeling van PGO’s, de huidige kwaliteit en waar verbeterpotentieel ligt. De kwaliteit verbetert zichtbaar, maar het kan en moet nog beter.
De volgende zaken zijn onderzocht: het aanmaken van een account, het inloggen in een PGO, het ophalen van gegevens (huisartsen en ziekenhuizen) en het ophalen van documenten. Ook werd gevraagd wat mensen vinden van de vindbaarheid van gegevens en het gevoel van veiligheid.
Aanmaken en inloggen gaat goed
Vrijwel alle deelnemers slaagden erin om een account aan te maken (94%) en in te loggen (92%). Dat is een flinke verbetering ten opzichte van het voorgaande jaar, waarin respectievelijk 83% en 80% dat lukte. Ook blijkt er behoorlijke vooruitgang te zijn in het ophalen van persoonlijke gegevens. Het aantal personen dat met succes huisartsgegevens ophaalde is 61% vergeleken met 45% een jaar eerder. Bovendien slaagde bijna de helft van de mensen (49%) erin om ziekenhuisgegevens op te vragen. Dit gegeven is dit jaar voor het eerst gemeten. In het ophalen van diverse gegevens valt nog veel te winnen. Het ophalen van medische documenten (pdf), zoals verwijsbrieven of uitslagen, laat een stijgende trend zien, hoewel dit nog erg laag is (23% in 2023 versus 13% in 2022). Zes op de tien gebruikers kon de PGO meteen gemakkelijk zelf gebruiken, een derde vond de PGO niet direct gemakkelijk in gebruik, maar lukte het wel zelf.
Gebruikerservaring en Toekomstige Intentie
De helft van de mensen die huisarts- of ziekenhuisgegevens inzagen, waardeerde de begrijpelijkheid ervan (52%). Een aanzienlijke groep, ruim een kwart, gaf aan minder medisch jargon te wensen. De behoefte aan aanvullende informatie over besproken/voorgeschreven behandelingen en tijdstippen werd eveneens gesignaleerd. 67% van de respondenten vindt de PGO’s in meer of mindere mate nuttig, terwijl ongeveer een kwart aangeeft dat de PGO’s minder bij hun behoeften aansluiten. Het toekomstige gebruik bleek verdeeld: één op de drie toonde een hoge intentie, terwijl vier op de tien een lage intentie aangaven. Bijna de helft van de deelnemers vindt het toevoegen van zelfmetingen en het koppelen van gezondheidsapps aan PGO’s (zeer) nuttig, met name personen met chronische aandoeningen.
Het vervolg
Al met al worden er significante stappen gezet in de ontwikkeling van PGO’s, maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Het programmateam PGO on Air van de Patiëntenfederatie gaat met betrokken partijen met de inzichten aan de slag zodat PGO’s steeds meer voldoen aan de behoeften van gebruikers en spoort partijen aan de technische problemen verder aan te pakken. Om gebruikers toegang te geven tot gebundelde persoonlijke gegevens staat ook het uitbreiden van de PGO met gegevensdiensten van andere organisaties en instellingen hoog op het wensenlijstje.
Download het rapport ‘Gebruikersonderzoek PGO 2023’ (pdf, 1,2MB) >>