Hoe ervaren chronische patiënten de PGO? Dat onderzocht Ellen Burghardt van de Erasmus Universiteit. De aanleiding? De groei van het aantal chronische patiënten verhoogt de druk op de zorg in Nederland. Het aantal chronische zieken is in tien jaar tijd met meer dan twee miljoen mensen toegenomen. Dit betreft voornamelijk oudere leeftijdsgroepen. De Nederlandse overheid zet in op het digitaliseren van de zorg en het implementeren van innovaties zoals de Persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Uit interviews bleek dat PGO-gebruikers met chronische aandoeningen het potentieel van de PGO zien, maar momenteel nog problemen ervaren.
Patiënten kunnen met een PGO op één platform hun medische dossiers inzien, zorg op afstand krijgen en hun gezondheid beter beheren. Dit is nuttig voor mensen met chronische aandoeningen, omdat zij vaak te maken hebben met meerdere zorgverleners en regelmatig zorgafspraken en testen hebben. De PGO is voor hun een platform waar ze op één plek een overzicht van alle medische gegevens en uitslagen hebben.
De voordelen
Door middel van elf interviews met chronisch zieken is een beeld geschetst hoe zij de PGO’s nu ervaren. Als voordelen noemen ze onder andere: het inzien van hun eigen medisch dossier, labuitslagen lezen, meerdere zorgverleners op één plek en het gevoel van grip op eigen gezondheid. Een reactie: “Ik heb er echt dingen uit kunnen halen die ik zelf niet wist en over het hoofd had gezien. En hoe meer je zelf de regie neemt, hoe beter het voor je gezondheid is.”
Aanbevelingen
Er waren ook minpunten: problemen met inloggen, moeite met verbinden met alle zorgverleners (en dus incomplete gegevens), teveel keuze uit PGO’s en onduidelijkheid over de privacy. Kortom het voelt voor deze groep niet als gebruiksvriendelijk. Aanbevelingen uit het onderzoek zijn: stel zorgverleners verplicht om gegevens beschikbaar te maken voor patiënten, maak de PGO gebruiksvriendelijker voor minder digitaal vaardige mensen, maak privacy-instellingen toegankelijker om aan te passen en verduidelijk wat het MedMij-label betekent. En tot slot: ondersteun zorgverleners bij de integratie van PGO’s in hun werkprocessen, zodat het gebruik ervan toeneemt zonder extra werkdruk te creëren. Zoals één van de geïnterviewden zegt: “Het is een gemiste kans, ook voor de zorginstellingen of het nou de huisarts is of een ziekenhuis of een apotheker. Weet je, ik geloof niet dat ze zich realiseren dat ze het personeelstekort wat ze hebben voor een deel kunnen ondervangen door de digitale wereld in te stappen.”