Veelgestelde vragen

Steeds meer mensen gebruiken een PGO. En stellen daar vragen over. Je vindt hier de meest gestelde vragen over PGO’s. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op.

Algemene vragen

Algemene vragen

  • Bij wie kan ik terecht met vragen over mijn PGO?

    Heb je algemene een vraag? Bel dan met het Nationale Zorgnummer. 

    Voor praktische digitale vragen helpt de DigiHulplijn je verder.

    Ga naar de contactgegevens

    Heb je een technische vraag?
    Neem dan contact op met de leverancier van jouw PGO.
    Kijk op ‘Kies een PGO’
     

  • Hoe zet ik mijn medische gegevens in mijn PGO?

    In jouw PGO zoek je jouw huisarts of ziekenhuis. Daarna kun je jouw medische gegevens in jouw PGO zetten. De verbindingen die je maakt via MedMij zijn veilig.  

  • Hoe ziet een PGO er uit?

    In een PGO zie je gezondheidsgegevens die jij zelf hebt verzameldEr zijn verschillende PGO’s van verschillende aanbieders. Iedere PGO ziet er anders uit en heeft weer andere mogelijkheden. Dat is afhankelijk van de maker van de PGO. 

  • Is een PGO gratis?

    Het uitwisselen van medische gegevens in een PGO is gratis. Voor aanvullende functies kan een PGO-aanbieder een (klein) bedrag vragen. Bijvoorbeeld voor een medicijnwekker. Of voedingsadvies. Dit staat altijd aangegeven. 

  • Kan ik van PGO wisselen?

    Je kan van PGO wisselen. In een nieuwe PGO met een MedMij-label kan je weer de gegevens van je verschillende zorgverleners zetten. Andere gegevens die je hebt verzameld in je oude PGO kunnen verloren gaan.  

  • Waarom is een PGO handig?

    Nu zijn al jouw gezondheidsgegevens nog op verschillende plekken opgeslagen. Bijvoorbeeld bij de huisarts, de apotheek of het ziekenhuis. Straks kun je in een PGO verschillende gegevens verzamelen. Je kan de gegevens ook aanvullen met eigen metingen. En je kan de gegevens delen met wie en wanneer jij dat wilt. 

  • Wat is het verschil tussen een PGO en een patiëntenportaal van het ziekenhuis of de huisarts?

    Het verschil tussen een PGO en een patiëntenportaal:

    • Een patiëntportaal is een afgesloten deel op de website van een zorgverlener.
      Vaak heb je te maken met meerdere portalen.
      Zoals van jouw ziekenhuis, huisarts en fysiotherapeut.
    • Een PGO is een omgeving van jezelf.
      Hierin kun je 
      de gegevens van al deze zorgverleners eenvoudig verzamelen.
      Of en met wie je gegevens deelt, bepaal je zelf. Zo heb jij grip op je eigen gezondheidsgegevens.
  • Wat zijn de voordelen van een PGO?
    • Door de informatie die in jouw PGO staat, kun je je beter voorbereiden op een bezoek aan de (huis)arts. 
    • Je kunt uitslagen en afspraken nog eens teruglezen op een moment dat jou uitkomt. 
    • Wanneer je van arts wisselt, dan heb je nog steeds toegang tot al jouw gegevens. 
    • Je houdt zelf grip op jouw gezondheid. Met een PGO kun je zelf bepalen of en wanneer je zorgverleners informatie geeft. Jij bepaalt dus welke zorgverlener op de hoogte is van jouw situatie. Zo weten zorgverleners bijvoorbeeld welke behandelingen en medicatie je hebt gehad. Daardoor kunnen zij beter hun werk doen. 
  • Zijn er al PGO’s beschikbaar?

    Zeker, er zijn nu al PGO’s beschikbaar. Elke PGO ziet er anders uit. En in elke PGO kan je weer andere gegevens bijhouden. Bijvoorbeeld hartslagmetingen, bloedwaarden of eet- en slaapgewoonten. Het verschilt straks ook per PGO welke medische gegevens je kunt uitwisselen. Kies dus een PGO met functies die jij belangrijk vindt. Steeds meer zorgverleners kunnen verbinden met een PGO. Deze PGO’s vind je op onze website 

  • Vanaf welke leeftijd kan je een account aanmaken bij een PGO?

    Vanaf 16 jaar mag je zelf een eigen account aanmaken bij een PGO.

Vragen over veiligheid

Vragen over veiligheid

  • Hoe weet ik of een PGO veilig is?

    Stichting MedMij heeft regels gemaakt voor het veilig uitwisselen van gegevens. Zie je een PGO waar MedMij op staat? Dan weet je dat deze PGO veilig verbinding maakt met zorgverleners. Je kunt er dan op vertrouwen dat jouw gegevens tussen jou en je zorgverleners op een veilige en betrouwbare manier worden uitgewisseld. Voor meer informatie kijk je op www.medmij.nl. 

    De koppeling en uitwisseling van gegevens met apps en wearables verloopt NIET via MedMij.

  • Moet ik mijn gegevens in mijn PGO delen als een organisatie daarom om vraagt?

    Nee, je bent niet verplicht om jouw gegevens die in jouw PGO staan te delen.

    Als je in Nederland iets wil regelen, dan wordt er soms gevraagd om jouw medische gegevens. Bijvoorbeeld door verzekeraars, gemeenten, uitkeringsinstanties en commerciële partijen. Soms is dat nodig en soms niet. Het kan zijn dat ze jouw medische gegevens opvragen bij jouw dokter. Jouw dokter mag jouw gegevens niet delen zonder jouw toestemming. Dit staat in de wet en heet het medisch beroepsgeheim.

    Met een PGO kun jij je gezondheidsgegevens zelf bekijken in jouw online omgeving. Hierdoor ontstaat er een nieuwe situatie. Namelijk dat organisaties jou om informatie vragen over jouw gezondheid. Jij bent niet verplicht om deze gegevens te delen.

  • Wie kan er allemaal in mijn PGO kijken?

    Als een PGO het MedMij-label heeft, ben jij de enige die toegang heeft tot de medische informatie in jouw PGO. Dit label betekent dat je gezondheidsgegevens op een veilige en betrouwbare manier beveiligd zijn en uitgewisseld kunnen worden. Wel kun je naasten voor functionaliteiten toestemming geven om informatie aan te vullen of te lezen. Deze toestemming kun je ook weer intrekken als je dat wil. Jij besluit zelf met wie je jouw gegevens wil delen. 

Vragen voor huisartsenzorg

Vragen voor huisartsenzorg

  • Ik ben huisarts. Welke gegevens uit het dossier kunnen mijn patiënten inzien via een PGO?
    • Actuele episodes (met en zonder attentiewaarde)
    • Afgesloten episodes met attentiewaarde
    • Actuele medicatie
    • Medicatie-overgevoeligheid
    • Resultaten bepalingen – over de laatste veertien maanden
    • E- en P-regels van het consult vastgelegd na invoering van online inzage
    • Contactmomenten
    • Allergieën en intoleranties
    • Persoonsgegevens
    • Gegevens van de zorgaanbieder

     

    Op termijn is mogelijk:

    • Raadplegen van eAfspraken
    • Profylaxe en voorzorg
    • Invullen van vragenlijsten door de patiënt
    • Het delen van zelfmeetgegevens door de patiënt richting zorgaanbieder

     

    Daarnaast is de correspondentie tussen de huisarts en andere zorgverleners beschikbaar. Het gaat over correspondentie van ná 1 juli 2020 en voor zover deze in het HIS als PDF/a-document is vastgelegd:

    • Brieven van medisch specialisten
    • Radiologieberichten
    • Verwijsbrieven
  • Wat als mijn patiënt minder digitaalvaardig is?

    Schat eerst in hoe digitaal vaardig je patiënt is. Pharos heeft hiervoor een quickscan ontwikkeld. Daarnaast is er veel aanbod in de buurt, zoals cursussen, om patiënten verder te helpen. Kijk hiervoor eens op hetinformatiepunt.nl.

  • Wat als mijn patiënten verschillende PGO’s gebruiken?

    Dit is geen enkel probleem. Een zorgverlener blijft altijd werken met zijn eigen systeem. Een PGO is van een patiënt. In de PGO kan de patiënt gegevens uit zijn medische dossier zetten. In de toekomst kan hij ook gegevens vanuit de PGO ook delen met zorgverleners. Zoals het ziekenhuis of de huisarts.  

  • Wat als mijn patiënt zijn medische gegevens niet kan vinden in zijn PGO?

    Vindt een patiënt zijn medische gegevens niet terug in zijn PGO? Hier kan een aantal redenen voor zijn.

    • De PGO heeft geen MedMij-label.
    • De zorgverlener heeft geen MedMij-label.
    • De patiënt/gebruiker is jonger dan 16 jaar.
    • De zorgverlener heeft na 1 juli 2020 geen nieuwe gegevens aan het dossier van de patiënt toegevoegd.
  • Wat als mijn patiënt technische of functionele vragen over zijn of haar PGO heeft?

    Als jouw patiënt technische of functionele vragen heeft over zijn of haar PGO, verwijs de patiënt dan naar de leverancier van de betreffende PGO. Ter informatie staan alle PGO’s met MedMij-label vermeld op deze website PGO.nl.

  • Hoe is een PGO aangesloten op/gekoppeld met mijn HIS?

    Als jouw HIS is aangesloten op het MedMij-netwerk en jouw praktijk geregistreerd staat op de ZAL (zorgaanbiederslijst) van MedMij, dan kunnen gegevens uitgewisseld worden tussen het HIS en een PGO.

Vragen voor medisch-specialistische zorg

Vragen voor medisch-specialistische zorg