Veelgestelde vragen

Steeds meer mensen gebruiken een PGO. En stellen daar vragen over. Je vindt hier de veelgestelde vragen over PGO’s. Staat jouw vraag er niet tussen of wil je persoonlijk contact? Neem dan contact op met PGO-informatiepunt tel: 085-3034959 of mail naar pgo@helpdeskdigitalezorg.nl .

 

Algemeen

Algemeen

  • Bij welke zorgverleners kan ik een PGO gebruiken?

    Nog niet alle zorgorganisaties kunnen met een PGO verbinden. Het aantal zorgverleners dat aangesloten is, neemt de komende tijd toe. Check op DigitaleZorggids of je jouw medische gegevens kunt ophalen bij jouw zorgverlener(s). Klik op de knop ‘Doe de check’ op

    digitalezorggids.nl.

  • Wat is het verschil tussen een PGO en een patiëntenportaal van het ziekenhuis of de huisarts?
    • Jij kiest de PGO die het beste bij jou past. In een PGO verzamel je gegevens over de gezondheid op één plek. Gegevens die je zelf meet en medische gegevens van verschillende zorgverleners zoals de huisarts of het ziekenhuis. Dat geeft overzicht.
    • Een patiëntenportaal is een website van een zorginstelling. Deze zorginstelling, bijvoorbeeld het ziekenhuis, kiest het portaal. In een portaal kun je de medische gegevens bekijken die deze zorginstelling van jou heeft. En afspraken maken of beeldbellen. Kom je bij meer zorginstellingen, dan heb je te maken met verschillende portalen.

    Voor meer informatie kijk de video ‘Wat is het verschil tussen een PGO en een portaal?’ [1:27 minuten]:

  • Hoe ziet een PGO eruit?

    In een PGO zie je gezondheidsgegevens die jij zelf hebt verzameldEr zijn verschillende PGO’s van verschillende aanbieders. Iedere PGO ziet er anders uit en heeft weer andere mogelijkheden. Dat is afhankelijk van de maker van de PGO. 

  • Wat zijn de voordelen van een PGO?
    • Door de informatie die in jouw PGO staat, kun je je beter voorbereiden op een bezoek aan de (huis)arts. 
    • Je kunt uitslagen en afspraken nog eens teruglezen op een moment dat jou uitkomt. 
    • Als je van arts wisselt, heb je nog steeds toegang tot al jouw gegevens.
    • Steeds meer zorgverleners kunnen veilig verbinden met PGO’s via MedMij. Hierdoor kun je steeds meer verschillende medische gegevens in jouw PGO verzamelen en inzien.

    Bekijk de video waarin we je meer vertellen over waarom een PGO voor jou handig kan zijn [1:34 minuten]

     

  • Is een PGO gratis?

    Het uitwisselen van medische gegevens in een PGO is gratis. Voor aanvullende functies kan een PGO-aanbieder een (klein) bedrag vragen. Bijvoorbeeld voor een medicijnwekker. Of voedingsadvies. Dit staat altijd aangegeven. 

  • Vanaf welke leeftijd kan je een account aanmaken bij een PGO?

    Vanaf 16 jaar mag je zelf een eigen account aanmaken bij een PGO en medische gegevens ophalen. Kinderen jonger dan 16 jaar mogen nog niet zelf een PGO aanmaken. Er wordt hard gewerkt om dit binnenkort mogelijk te maken.

  • Kunnen ouders in de PGO van hun kind?

    Vanaf 16 jaar is het mogelijk zelf een PGO aan te maken en gegevens op te halen. Het machtigen van ouders (of iemand anders) is vanaf die leeftijd ook mogelijk. Gemachtigde ouders kunnen dan inloggen in de PGO van hun kind en zij kunnen alle informatie in de PGO bekijken (niet ophalen). Machtigen voor het ophalen van gegevens door de ouder kan een kind vanaf 18 jaar en doet een kind zelf via DigiD.

  • Ik vind digitale producten moeilijk. Kan ik een PGO gebruiken?

    Heb je praktische vragen bij het gebruik van computer, mobiel of tablet als je aan de slag gaat met een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)?

    De medewerkers van het PGO-informatiepunt helpen je verder.

     

  • Bij wie kan ik terecht met vragen over mijn PGO?

    Dat hangt af van de vraag die je hebt. Heb je een inhoudelijke vraag over medische gegevens in je PGO? Heb je een praktische digitale vraag? Of ervaar je problemen tijdens het gebruik van je PGO? Op onze contactpagina lees je waar je met deze vragen terechtkunt.

    Kijk op onze contactpagina

Kiezen van een PGO

Kiezen van een PGO

  • Waarom zijn er veel verschillende PGO’s?

    Niemand is hetzelfde. Iedereen heeft zijn eigen wensen en voorkeuren. Ook in het gebruik van PGO’s. Patiëntenfederatie en de overheid vinden het belangrijk dat je een PGO kunt kiezen die het beste bij je past. Alle PGO’s kunnen medische gegevens ophalen, maar verschillen in hoe ze de informatie laten zien. Ook zijn er verschillen in de extra functies die ze aanbieden. Bekijk hier de PGO keuzehulp.

  • Kan ik van PGO wisselen?

    Je kan van PGO wisselen. In een nieuwe PGO met een MedMij-label kan je weer de gegevens zetten van je verschillende zorgverleners. Andere gegevens die je hebt verzameld in je oude PGO kunnen verloren gaan.

Inloggen

Inloggen

Ophalen van gegevens met DigiD

Ophalen van gegevens met DigiD

Veiligheid en privacy

Veiligheid en privacy

  • Hoe weet ik of een PGO veilig is?

    Bij de veiligheid van een PGO zijn 2 zaken belangrijk:

    • De beveiliging van gegevens in een PGO.

    In Nederland zijn verschillende wetten en regels die zorgen dat jouw gegevens en jouw privacy zijn beschermd. Een PGO met een MedMij-label en het bedrijf achter deze PGO houden zich aan deze wetten en regels.

    • Een veilige verbinding tussen jouw PGO en jouw zorgverleners.

    Stichting MedMij heeft regels gemaakt voor het veilig uitwisselen van gegevens. PGO’s en zorgverleners met een MedMij-label volgen deze regels. Zie je een PGO waar MedMij op staat? Dan weet je dat deze PGO veilig verbinding maakt met zorgverleners. Je kunt er dan op vertrouwen dat jouw medische gegevens op een veilige en betrouwbare manier worden uitgewisseld. Voor meer informatie kijk je op medmij.nl. 

    Voor meer informatie kijk de video ‘Is een PGO veilig‘ [1:19 minuten]

  • Hoe worden mijn gegevens in mijn PGO beschermd?

    In jouw PGO kun je verschillende gegevens opslaan over je gezondheid. Persoonlijke gegevens waarvan je liever niet hebt dat ze op straat komen te liggen. PGO’s met een MedMij-label houden zich aan allerlei wetten en regels die jouw gegevens beschermen. Wat merk jij daarvan? Bij het inloggen in een PGO is alleen een wachtwoord niet genoeg. Je hebt ook een tweede, extra stap nodig, bijvoorbeeld met een code via telefoon of een vingerafdruk. En bij het ophalen van jouw medische gegevens laat je eerst via DigiD weten dat jij het echt bent.

    Voor meer informatie kijk de video ‘Hoe worden mijn gegevens in mijn PGO beschermd?’ [2:07 minuten].

  • Wat kun je zelf doen om je gegevens in een PGO te beschermen?

    PGO’s en zorgverleners met een MedMij-label houden zich aan allerlei wetten en regels om jouw gegevens te beschermen. Jij kunt ook zelf iets doen. Bijvoorbeeld door het gebruiken van een moeilijk wachtwoord. En vergrendel je telefoon of computer als je ‘m niet gebruikt.

    Voor meer tips kijk deze video ‘Wat kun je zelf doen om je gegevens in een PGO te beschermen?’ [1:27 minuten].

     

  • Moet ik mijn gegevens in mijn PGO delen als een organisatie daarom vraagt?

    Nee, je bent niet verplicht om jouw gegevens die in jouw PGO staan te delen.

    Als je in Nederland iets wil regelen, dan wordt er soms gevraagd om jouw medische gegevens. Bijvoorbeeld door verzekeraars, gemeenten, uitkeringsinstanties en commerciële partijen. Soms is dat nodig en soms niet. Het kan zijn dat ze jouw medische gegevens opvragen bij jouw dokter. Jouw dokter mag jouw gegevens niet delen zonder jouw toestemming. Dit staat in de wet en heet het medisch beroepsgeheim.

    Met een PGO kun jij je gezondheidsgegevens zelf bekijken in jouw online omgeving. Hierdoor ontstaat er een nieuwe situatie. Namelijk dat organisaties jou om informatie vragen over jouw gezondheid. Jij bent niet verplicht om deze gegevens te delen.

    Andere organisaties of mensen kunnen niet jouw gegevens in een PGO bekijken zonder jouw toestemming. Jij bepaalt wie wel en wie niet. Zo is het soms wel handig als een mantelzorger toegang heeft.

    Voor meer informatie bekijk de video ‘Wie kunnen mijn gegevens in mijn PGO bekijken?’ [1:16 minuten].

  • Wie kan er allemaal in mijn PGO kijken?

    Als een PGO het MedMij-label heeft, betekent dit dat je medische gegevens op een veilige en betrouwbare manier beveiligd zijn. Jij bent de enige met toegang tot de medische informatie in jouw PGO. Je kunt anderen wel machtigen om je te vertegenwoordigen (bijvoorbeeld een mantelzorger). Die personen hebben dan ook toegang tot je PGO en zij mogen informatie ophalen bij of delen met je zorgaanbieders.

  • Kunnen ouders in de PGO van hun kind?

    Vanaf 16 jaar is het mogelijk zelf een PGO aan te maken en gegevens op te halen. Het machtigen van ouders (of iemand anders) is vanaf die leeftijd ook mogelijk. Gemachtigde ouders kunnen dan inloggen in de PGO van hun kind en zij kunnen alle informatie in de PGO bekijken (niet ophalen). Machtigen voor het ophalen van gegevens door de ouder kan een kind vanaf 18 jaar en doet een kind zelf via DigiD.