Veelgestelde vragen

Steeds meer mensen gebruiken een PGO. En stellen daar vragen over. Je vindt hier de meest gestelde vragen over PGO’s. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op.

Algemene vragen

Algemene vragen

  • Waarom is een PGO handig?

    In een PGO staan je gezondheidsgegevens op één plek. Dat geeft overzicht.

    In een PGO kun je jouw medische gegevens verzamelen en inzien. Jouw medische gegevens staan in de computer van verschillende zorgverleners, zoals de huisarts, het ziekenhuis of een therapeut. In een PGO kan jij zelf een kopie van deze gegevens verzamelen.

    Vaak kan je in een PGO de gegevens ook aanvullen met eigen metingen. Bijvoorbeeld door het invoeren van je gewicht of bloeddruk. En sommige PGO’s kunnen verbinden met een gezondheidsapp, een slim horloge of stappenteller.

    Voor meer informatie kijk de video ‘Waarom zou je een PGO willen gebruiken?’ [1:34 minuten]

  • Wat zijn de voordelen van een PGO?
    • Door de informatie die in jouw PGO staat, kun je je beter voorbereiden op een bezoek aan de (huis)arts. 
    • Je kunt uitslagen en afspraken nog eens teruglezen op een moment dat jou uitkomt. 
    • Wanneer je van arts wisselt, dan heb je nog steeds toegang tot al jouw gegevens.
    • Steeds meer zorgverleners kunnen veilig via MedMij verbinden met PGO’s. Hierdoor kun je steeds meer verschillende medische gegevens in jouw PGO verzamelen en inzien.

    Bekijk de video waarin we je meer vertellen over waarom een PGO voor jou handig kan zijn [1:34 minuten]

     

  • Is een PGO iets voor mij?

    Iedereen die ouder is dan 16 jaar kan een PGO kiezen en een account aanmaken. Wil je graag een overzicht van alle medische gegevens bij elkaar? Of meet je gegevens over je gezondheid en wil je deze op een plek verzamelen? Dan is een PGO misschien handig voor jou.

    Voor meer informatie kijk de video ‘Is een PGO iets voor jou?’ [1:27 minuten]

  • Zijn er al PGO’s beschikbaar?

    Zeker, er zijn nu al PGO’s beschikbaar. Elke PGO ziet er anders uit. En in elke PGO kan je weer andere gegevens bijhouden. Bijvoorbeeld hartslagmetingen, bloedwaarden of eet- en slaapgewoonten. Het verschilt straks ook per PGO welke medische gegevens je kunt uitwisselen. Kies een PGO met functies die jij belangrijk vindt. En kies een PGO die met jouw zorgverleners kan verbinden. Steeds meer zorgverleners kunnen verbinden met een PGO. Deze PGO’s vind je op onze website 

  • Bij wie kan ik terecht met vragen over mijn PGO?

    Heb je algemene een vraag over PGO’s in de zorg? Bel dan met het Nationale ZorgnummerVoor praktische digitale vragen helpt de DigiHulplijn je verder.
    Kijk op onze contactpagina

    Problemen bij het gebruik van een PGO, werkt iets niet?
    Neem dan contact op met de leverancier van jouw PGO.
    Kijk op ‘Kies een PGO’
     

  • Hoe zet ik mijn medische gegevens veilig in mijn PGO?

    De computer van jouw zorgverlener en jouw PGO kunnen veilig verbinden via MedMij. Belangrijk is dat zij beiden een MedMij-label hebben. MedMij is de Nederlandse standaard voor het veilig uitwisselen van medische gegevens. Zoek je huisarts of ziekenhuis op in je PGO. Daarna kun je een kopie van jouw medische gegevens in jouw PGO zetten. De verbindingen die je maakt via MedMij zijn veilig.

    Kijk voor meer informatie de video ‘Hoe haal ik veilig mijn medische gegevens op in een PGO?’ [1:56 minuten].

  • Hoe ziet een PGO er uit?

    In een PGO zie je gezondheidsgegevens die jij zelf hebt verzameldEr zijn verschillende PGO’s van verschillende aanbieders. Iedere PGO ziet er anders uit en heeft weer andere mogelijkheden. Dat is afhankelijk van de maker van de PGO. 

  • Is een PGO gratis?

    Het uitwisselen van medische gegevens in een PGO is gratis. Voor aanvullende functies kan een PGO-aanbieder een (klein) bedrag vragen. Bijvoorbeeld voor een medicijnwekker. Of voedingsadvies. Dit staat altijd aangegeven. 

  • Kan ik van PGO wisselen?

    Je kan van PGO wisselen. In een nieuwe PGO met een MedMij-label kan je weer de gegevens van je verschillende zorgverleners zetten. Andere gegevens die je hebt verzameld in je oude PGO kunnen verloren gaan.  

  • Wat is het verschil tussen een PGO en een patiëntenportaal van het ziekenhuis of de huisarts?
    • Jij kiest de PGO die het beste bij jou past. In een PGO verzamel je gegevens over de gezondheid op één plek. Gegevens die je zelf meet en medische gegevens van verschillende zorgverleners zoals de huisarts of het ziekenhuis. Dat geeft overzicht.  
    • Een patiëntenportaal is een website van een zorginstelling. Deze zorginstelling, bijvoorbeeld het ziekenhuis, kiest het portaal. In een portaal kun je de medische gegevens bekijken die deze zorginstelling van jou heeft. En afspraken maken of beeldbellen. Kom je bij meer zorginstellingen, dan heb je te maken met verschillende portalen.

    Voor meer informatie kijk de video ‘Wat is het verschil tussen een PGO en een portaal?’ [1:27 minuten]

  • Vanaf welke leeftijd kan je een account aanmaken bij een PGO?

    Vanaf 16 jaar mag je zelf een eigen account aanmaken bij een PGO.

  • Wie kan er allemaal in mijn PGO kijken?

    Als een PGO het MedMij-label heeft, ben jij de enige die toegang heeft tot de medische informatie in jouw PGO. Dit label betekent dat je medische gegevens op een veilige en betrouwbare manier beveiligd zijn. Soms kan je informatie in een PGO delen met anderen, bijvoorbeeld een mantelzorger. Jij beslist zelf of je dat wilt. Het delen van informatie met anderen gaat (nog) niet via MedMij.  

    Voor meer informatie kijk de video ‘Wie kunnen mijn gegevens in mijn PGO bekijken?’ [1:16 minuten].

Vragen over veiligheid

Vragen over veiligheid

  • Hoe weet ik of een PGO veilig is?

    Bij de veiligheid van een PGO zijn 2 zaken belangrijk:

    • De beveiliging van gegevens in een PGO

    In Nederland zijn verschillende wetten en regels die zorgen dat jouw gegevens en jouw privacy zijn beschermd. Een PGO met een MedMij-label en het bedrijf achter deze PGO houden zich aan deze wetten en regels.

    • Een veilige verbinding tussen jouw PGO en jouw zorgverleners.

    Stichting MedMij heeft regels gemaakt voor het veilig uitwisselen van gegevens. PGO’s en zorgverleners met een MedMij-label volgen deze regels. Zie je een PGO waar MedMij op staat? Dan weet je dat deze PGO veilig verbinding maakt met zorgverleners. Je kunt er dan op vertrouwen dat jouw medische gegevens op een veilige en betrouwbare manier worden uitgewisseld. Voor meer informatie kijk je op www.medmij.nl. 

    Voor meer informatie kijk de video ‘Is een PGO veilig‘ [1:19 minuten]

  • Hoe worden mijn gegevens in mijn PGO beschermd?

    In jouw PGO kun je verschillende gegevens opslaan over je gezondheid. Persoonlijke gegevens waarvan je liever niet hebt dat ze op straat komen te liggen. PGO’s met een MedMij-label houden zich aan allerlei wetten en regels die jouw gegevens beschermen. Wat merk jij daarvan? Bij het inloggen in een PGO is alleen een wachtwoord niet genoeg. Je hebt ook een tweede, extra stap nodig, bijvoorbeeld met een code via telefoon of een vingerafdruk. En bij het ophalen van jouw medische gegevens laat je eerst via DigiD weten dat jij het echt bent.

    Voor meer informatie kijk de video ‘Hoe worden mijn gegevens in mijn PGO beschermd?’ [2:07 minuten].

  • Hoe zet ik mijn medische gegevens veilig in mijn PGO?

    De computer van jouw zorgverlener en jouw PGO kunnen veilig verbinden via MedMij. Belangrijk is dat zij beiden een MedMij-label hebben. MedMij is de Nederlandse standaard voor het veilig uitwisselen van medische gegevens. Zoek je huisarts of ziekenhuis op in je PGO. Daarna kun je een kopie van jouw medische gegevens in jouw PGO zetten. De verbindingen die je maakt via MedMij zijn veilig.

    Kijk voor meer informatie de video ‘Hoe haal ik veilig mijn medische gegevens op in een PGO?’ [1:56 minuten].

  • Moet ik mijn gegevens in mijn PGO delen als een organisatie daarom om vraagt?

    Nee, je bent niet verplicht om jouw gegevens die in jouw PGO staan te delen.

    Als je in Nederland iets wil regelen, dan wordt er soms gevraagd om jouw medische gegevens. Bijvoorbeeld door verzekeraars, gemeenten, uitkeringsinstanties en commerciële partijen. Soms is dat nodig en soms niet. Het kan zijn dat ze jouw medische gegevens opvragen bij jouw dokter. Jouw dokter mag jouw gegevens niet delen zonder jouw toestemming. Dit staat in de wet en heet het medisch beroepsgeheim.

    Met een PGO kun jij je gezondheidsgegevens zelf bekijken in jouw online omgeving. Hierdoor ontstaat er een nieuwe situatie. Namelijk dat organisaties jou om informatie vragen over jouw gezondheid. Jij bent niet verplicht om deze gegevens te delen.

    Andere organisaties of mensen kunnen niet jouw gegevens in een PGO bekijken zonder jouw toestemming. Jij bepaalt wie wel en wie niet. Zo is het soms wel handig als een mantelzorger toegang heeft.

    Voor meer informatie bekijk de video ‘Wie kunnen mijn gegevens in mijn PGO bekijken?’ [1:16 minuten].

  • Wie kan er allemaal in mijn PGO kijken?

    Als een PGO het MedMij-label heeft, ben jij de enige die toegang heeft tot de medische informatie in jouw PGO. Dit label betekent dat je medische gegevens op een veilige en betrouwbare manier beveiligd zijn. Soms kan je informatie in een PGO delen met anderen, bijvoorbeeld een mantelzorger. Jij beslist zelf of je dat wilt. Het delen van informatie met anderen gaat (nog) niet via MedMij.  

    Voor meer informatie kijk de video ‘Wie kunnen mijn gegevens in mijn PGO bekijken?’ [1:16 minuten].

  • Wat kun je zelf doen om je gegevens in een PGO te beschermen?

    PGO’s en zorgverleners met een MedMij-label houden zich aan allerlei wetten en regels om jouw gegevens te beschermen. Jij kunt ook zelf iets doen. Bijvoorbeeld door het gebruiken van een moeilijk wachtwoord. En vergrendel je telefoon of computer als je ‘m niet gebruikt.

    Voor meer tips kijk deze video ‘Wat kun je zelf doen om je gegevens in een PGO te beschermen?’ [1:27 minuten].

     

Vragen voor huisartsenzorg

Vragen voor huisartsenzorg

  • Ik ben huisarts. Welke gegevens uit het dossier kunnen mijn patiënten inzien via een PGO?
    • Actuele episodes (met en zonder attentiewaarde)
    • Afgesloten episodes met attentiewaarde
    • Actuele medicatie
    • Medicatie-overgevoeligheid
    • Resultaten bepalingen – over de laatste veertien maanden
    • E- en P-regels van het consult vastgelegd na invoering van online inzage
    • Contactmomenten
    • Allergieën en intoleranties
    • Persoonsgegevens
    • Gegevens van de zorgaanbieder

     

    Op termijn is mogelijk:

    • Raadplegen van eAfspraken
    • Profylaxe en voorzorg
    • Invullen van vragenlijsten door de patiënt
    • Het delen van zelfmeetgegevens door de patiënt richting zorgaanbieder

     

    Daarnaast is de correspondentie tussen de huisarts en andere zorgverleners beschikbaar. Het gaat over correspondentie van ná 1 juli 2020 en voor zover deze in het HIS als PDF/a-document is vastgelegd:

    • Brieven van medisch specialisten
    • Radiologieberichten
    • Verwijsbrieven
  • Wat als mijn patiënt minder digitaalvaardig is?

    Schat eerst in hoe digitaal vaardig je patiënt is. Pharos heeft hiervoor een quickscan ontwikkeld. Daarnaast is er veel aanbod in de buurt, zoals cursussen, om patiënten verder te helpen. Kijk hiervoor eens op hetinformatiepunt.nl.

  • Wat als mijn patiënten verschillende PGO’s gebruiken?

    Dit is geen enkel probleem. Een zorgverlener blijft altijd werken met zijn eigen systeem. Een PGO is van een patiënt. In een PGO met MedMij-label kan de patiënt een kopie van de gegevens uit zijn medische dossier zetten. In de toekomst kan hij gegevens vanuit de PGO ook delen met zorgverleners. Zoals het ziekenhuis of de huisarts.  

  • Wat als een patiënt zijn medische gegevens niet kan ophalen in zijn PGO?

    Een patiënt kan via MedMij in zijn PGO zelf verbinding maken met de juiste zorgverlener. Als dit in zijn PGO niet lukt, kan dit een aantal redenen hebben:

    • De PGO heeft geen MedMij-label.
    • De zorgverlener staat nog niet op de Zorgaanbiederslijst van MedMij. De zorgverlener kan hierover contact opnemen met zijn ICT-leverancier.
    • De patiënt/gebruiker is jonger dan 16 jaar. Vanaf 16 jaar kun je een PGO gebruiken. Dan heb je volgens de regelgeving zelfstandig recht op inzage.

    Als de patiënt via zijn PGO wel verbinding kan maken met de zorgverlener, maar geen gegevens ontvangt. Dan kan dit twee redenen hebben:

    • De zorgverlener heeft na 1 juli 2020 geen nieuwe gegevens aan het dossier van de patiënt toegevoegd.
    • De koppeling tussen het systeem van de zorgverlener en de PGO werkt nog niet goed. Het probleem ligt dan of bij de ICT-leverancier, of bij de PGO-leverancier. Ons advies is beiden te informeren over dit probleem.

     

  • Wat als mijn patiënt technische of functionele vragen over zijn of haar PGO heeft?

    Als jouw patiënt technische of functionele vragen heeft over zijn of haar PGO, verwijs de patiënt dan naar de leverancier van de betreffende PGO. Ter informatie staan alle PGO’s met MedMij-label vermeld op deze website PGO.nl.

  • Hoe is een PGO aangesloten op/gekoppeld met mijn HIS?

    Als jouw HIS is aangesloten op het MedMij-netwerk en jouw praktijk geregistreerd staat op de ZAL (zorgaanbiederslijst) van MedMij, dan kunnen gegevens uitgewisseld worden tussen het HIS en een PGO die MedMij-gekwalificeerd is voor jouw gegevensdienst.

Vragen voor medisch-specialistische zorg

Vragen voor medisch-specialistische zorg

  • Wat als mijn patiënt minder digitaalvaardig is?

    Schat eerst in hoe digitaal vaardig je patiënt is. Pharos heeft hiervoor een quickscan ontwikkeld. Daarnaast is er veel aanbod in de buurt, zoals cursussen, om patiënten verder te helpen. Kijk hiervoor eens op hetinformatiepunt.nl.

  • Wat als mijn patiënt technische of functionele vragen over zijn of haar PGO heeft?

    Als jouw patiënt technische of functionele vragen heeft over zijn of haar PGO, verwijs de patiënt dan naar de leverancier van de betreffende PGO. Ter informatie staan alle PGO’s met MedMij-label vermeld op deze website PGO.nl.

  • Wat als een patiënt zijn medische gegevens niet kan ophalen in zijn PGO?

    Een patiënt kan via MedMij in zijn PGO zelf verbinding maken met de juiste zorgverlener. Als dit in zijn PGO niet lukt, kan dit een aantal redenen hebben:

    • De PGO heeft geen MedMij-label.
    • De zorgverlener staat nog niet op de Zorgaanbiederslijst van MedMij. De zorgverlener kan hierover contact opnemen met zijn ICT-leverancier.
    • De patiënt/gebruiker is jonger dan 16 jaar. Vanaf 16 jaar kun je een PGO gebruiken. Dan heb je volgens de regelgeving zelfstandig recht op inzage.

    Als de patiënt via zijn PGO wel verbinding kan maken met de zorgverlener, maar geen gegevens ontvangt. Dan kan dit twee redenen hebben:

    • De zorgverlener heeft na 1 juli 2020 geen nieuwe gegevens aan het dossier van de patiënt toegevoegd.
    • De koppeling tussen het systeem van de zorgverlener en de PGO werkt nog niet goed. Het probleem ligt dan of bij de ICT-leverancier, of bij de PGO-leverancier. Ons advies is beiden te informeren over dit probleem.

     

  • Wat als mijn patiënten verschillende PGO’s gebruiken?

    Dit is geen enkel probleem. Een zorgverlener blijft altijd werken met zijn eigen systeem. Een PGO is van een patiënt. In een PGO met MedMij-label kan de patiënt een kopie van de gegevens uit zijn medische dossier zetten. In de toekomst kan hij gegevens vanuit de PGO ook delen met zorgverleners. Zoals het ziekenhuis of de huisarts.