Een PGO is een app of website waarmee je zelf je gezondheid in de gaten kunt houden. Wil jij het advies van de huisarts aan je dokter in het ziekenhuis laten zien? Wil jij een gesprek met de dokter beter voorbereiden? Of wil je een completer beeld van je gezondheid? Een PGO kan je hierbij helpen. Iedereen is anders. Hoe jij je PGO gebruikt, hangt af van jouw situatie en wensen.
PGO’s zijn nieuw. Verschillende organisaties in de zorg werken hard aan de ontwikkeling. Doordat steeds meer mensen een PGO gebruiken, ontdekken ze wat goed gaat en wat beter kan. Wil jij aan de slag met een PGO, maar kom je er niet uit? Op deze pagina lees je waar je terecht kunt met al jouw vragen. Ook krijg je uitleg over het ophalen van medische gegevens. En over het toevoegen van gegevens die je zelf meet. Elke PGO biedt andere functies. Zoek een PGO die bij jou past.
Iedereen van 16 jaar en ouder kan gratis een kopie van zijn medische gegevens in een PGO ophalen. Deze gegevens staan in de computer bij verschillende zorgverleners. Bijvoorbeeld bij het ziekenhuis, de huisarts of therapeut. Nog niet alle zorgverleners kunnen verbinden met een PGO. Dat lukt alleen bij een zorgverlener die het MedMij-label heeft. Dit kun je checken op digitalezorggids.nl via de knop ‘Doe de check’.
Hoe werkt dat eigenlijk, het ophalen van medische gegevens?
Klik in je PGO op de knop waar je je gegevens kunt ophalen. De tekst van deze knop kan per PGO anders zijn, bijvoorbeeld ‘Haal jouw medische gegevens op’.
Zoek je zorgverlener op.
Daarna maakt je PGO verbinding met je zorgverlener. Jouw PGO stuurt je door naar DigiD. Met DigiD controleert de computer van de zorgverlener of jij het echt zelf bent. Dit werkt alleen met de DigiD app.
Nu haalt de PGO een kopie van je medische gegevens op.
Hoe gaat het inloggen met DigiD?
Bekijk de onderstaande animatie voor uitleg.
Handige informatie
DigiD
Om je gegevens op te halen, maak je verbinding met de computer van je zorgverlener via je PGO. Daarna log je met DigiD in. Zo zijn je persoonlijke gegevens beter beschermd.
Kun je bij jouw zorgverlener al je medische gegevens ophalen in je PGO? Doe op digitalezorggids.nl de check. Nog niet alle zorgorganisaties kunnen met een PGO verbinden. Het aantal zorgverleners dat aangesloten is, neemt de komende tijd toe.
In de meeste PGO’s kun je ook gegevens handmatig toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld je gewicht of stemming invullen zodat er een overzicht in de tijd ontstaat. Sommige PGO’s kunnen ook met (gezondheids)apps koppelen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld de gegevens die jouw slimme horloge meet kunt doorsturen en opslaan in jouw PGO.
Bij een inhoudelijke vraag over je medische gegevens. Bijvoorbeeld als je je zorgen maakt over de uitslag van je bloedonderzoek, of als je niet snapt wat de arts heeft opgeschreven: bel je zorgverlener.
Bij praktische vragen over het gebruik van computer, telefoon of tablet. Bijvoorbeeld als je moeite hebt met DigiD of bij het inloggen: bel de DigiHulplijn, 0800 1508 (gratis) dagelijks bereikbaar.
Wil je liever uitleg dichtbij huis? De Digihulplijn weet waar je in de buurt terechtkunt, zoals een bibliotheek. Of zij organiseren een thuisbezoek, bijvoorbeeld via het Nationaal Ouderenfonds. Bel 0800 1508 (gratis).
Inschrijven PGO-alert
Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rond PGO’s? Schrijf je in en ontvang een mailtje als er nieuws is.
Als een PGO het MedMij-label heeft, betekent dit dat je medische gegevens op een veilige en betrouwbare manier beveiligd zijn. Jij bent de enige met toegang tot de medische informatie in jouw PGO. Je kunt anderen wel machtigen om je te vertegenwoordigen (bijvoorbeeld een mantelzorger). Die personen hebben dan ook toegang tot je PGO en zij mogen informatie ophalen bij of delen met je zorgaanbieders.
Je kan van PGO wisselen. In een nieuwe PGO met een MedMij-label kan je weer de gegevens zetten van je verschillende zorgverleners. Andere gegevens die je hebt verzameld in je oude PGO kunnen verloren gaan.