Een PGO gebruiken

Een PGO is een app of website waarmee je zelf je gezondheid in de gaten kunt houden. Wil jij het advies van de huisarts aan je dokter in het ziekenhuis laten zien? Wil jij een gesprek met de dokter beter voorbereiden? Of wil je een completer beeld van je gezondheid? Een PGO kan je hierbij helpen. Iedereen is anders. Hoe jij je PGO gebruikt, hangt af van jouw situatie en wensen.

Elke PGO biedt andere functies. Op deze pagina krijg je uitleg over het ophalen van medische gegevens. En over het toevoegen van gegevens die je zelf meet. Kom je er niet uit? We leggen je uit waar je welke vraag kunt stellen.

Waarom zou je een PGO willen gebruiken?

Veilig een kopie van je medische gegevens ophalen

Iedereen van 16 jaar en ouder kan gratis een kopie van zijn medische gegevens in een PGO ophalen. Deze gegevens staan in de computer bij verschillende zorgverleners. Bijvoorbeeld bij het ziekenhuis, de huisarts of therapeut. Nog niet alle zorgverleners kunnen verbinden met een PGO. Dat lukt alleen bij een zorgverlener die het MedMij-label heeft.

Hoe werkt dat eigenlijk, het ophalen van medische gegevens?

  1. Klik in je PGO op de knop waar je je gegevens kunt ophalen. De tekst van deze knop kan per PGO anders zijn, bijvoorbeeld ‘Haal jouw medische gegevens op’.
  2. Zoek je zorgverlener op.
  3. Daarna maakt je PGO verbinding met je zorgverlener. Jouw PGO stuurt je door naar DigiD. Met DigiD controleert de computer van de zorgverlener of jij het echt zelf bent.
  4. Nu haalt de PGO een kopie van je medische gegevens op.

Handige informatie

DigiD

Om je gegevens op te halen maak je via je PGO verbinding met de computer van je zorgverlener. Daarna log je met DigiD in. Zo zijn je persoonlijke gegevens beter beschermd.

DigiD

Welke gegevens kun je ophalen?

De hoeveelheid informatie die je in je PGO kunt bekijken, wordt steeds verder uitgebreid. Ook sluiten steeds meer zorgverleners zich aan.

Welke gegevens kun je ophalen?

Toevoegen van gegevens die je zelf meet

In de meeste PGO’s kun je ook gegevens handmatig toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld je gewicht of stemming invullen zodat er een overzicht in de tijd ontstaat. Sommige PGO’s kunnen ook met (gezondheids)apps koppelen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld de gegevens die jouw slimme horloge meet kunt doorsturen en opslaan in jouw PGO.

Welke vraag stel ik waar?

Het gebruik van een PGO kan verschillende vragen oproepen. Soms zijn dit vragen voor de zorgverlener, maar vaak ook niet. Waar stel je welke vraag? Hier een overzicht:

  • Bij een inhoudelijke vraag over je medische gegevens. Bijvoorbeeld als je je zorgen maakt over de uitslag van je bloedonderzoek of als je niet snapt wat de arts heeft opgeschreven: jouw zorgverlener.
  • Bij praktische vragen over het gebruik van computer, telefoon of tablet. Bijvoorbeeld bij het installeren van een PGO, als je moeite hebt met DigiD of bij het inloggen: Bel de DigiHulplijn, 0800 1508 (gratis) van ma t/m vrij tussen 09.00 en 17.00 uur.
  • Bij problemen bij het gebruik van de PGO. Bijvoorbeeld als je geen bevestigingsmail ontvangt of een foutmelding krijgt bij het ophalen van je gegevens: de helpdesk van je PGO
  • Wil je liever uitleg dichtbij huis: de Digihulplijn weet waar je in de buurt terecht kunt, zoals een bibliotheek. Of zij organiseren een thuisbezoek, bijvoorbeeld via het Nationaal Ouderenfonds. Bel 0800 1508 (gratis) van ma t/m vrij tussen 09.00 en 17.00 uur.

Inschrijven PGO-alert

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom PGO’s? Schrijf je in en ontvang een mailtje als er nieuws is.

Inschrijven PGO-alert
Inschrijven PGO-alert
Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Bekijk alle veelgestelde vragen