Jaarlijks doet het Programma PGO on Air van Patiëntenfederatie Nederland een gebruikersonderzoek naar de Persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Het onderzoek is recentelijk weer uitgevoerd door Verian (voorheen Kantar Public). Het doel van dit onderzoek is om trends en verbeteringen in de ontwikkeling van PGO’s in kaart te brengen. Uit deze meting blijkt dat er weinig verschillen zijn in de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid ten opzichte van 2023.
Het onderzoek focust op gebruikerservaringen van PGO’s met een MedMij-label. Hierbij zijn de functionaliteit, toegankelijkheid, begrijpelijkheid, en de meerwaarde van de gegevens in de PGO’s geëvalueerd. De toegepaste onderzoeksmethodiek heeft resultaten opgeleverd die representatief zijn voor de wensen en ervaringen van de Nederlandse bevolking.
Stabiele scores
De scores voor het aanmaken van een account en inloggen zijn vrijwel gelijk gebleven met die van 2023, 90% kan succesvol inloggen. De mate waarin het lukt om een account aan te maken en in te loggen verschilt per opleidingsniveau. Bij het kunnen ophalen van ziekenhuisgegevens valt een lichte stijging op met 53% tegenover 49% in 2023. Ook het ophalen van documenten gaat beter. Gebruikers ervaren de ziekenhuis- en huisartsgegevens als nuttig in hun zorgtraject. Verder wordt er opnieuw goed gescoord op de volledigheid van deze gegevens.
Inzichten voor verbetering
Het onderzoek geeft veel informatie over de leesbaarheid, begrijpelijkheid van de PGO en de behoefte aan extra toepassingen. Verbeterpunten die worden genoemd zijn o.a. het gebruik van minder medische vaktaal en afkortingen, de mogelijkheid om gegevens te kunnen ordenen of sorteren, en het kunnen toevoegen van persoonlijke aantekeningen. Verder is er behoefte aan nieuwe functies zoals het uitwisselen van beelden, het kunnen maken van afspraken of videobellen met zorgverleners en het koppelen van andere apps aan de PGO.
Doorontwikkeling vereist
De algemene conclusie is dat er weinig progressie is geboekt ten opzichte van vorig jaar. Dertien procent geeft aan dat het zeer waarschijnlijk is dat ze de PGO in de toekomst blijven gebruiken, omdat ze op die manier makkelijk bij hun zorggegevens kunnen komen. Als de gebruiksvriendelijkheid verbetert en er sprake is van minder technische problemen, dan kan dat percentage verder omhooggaan. Dit benadrukt het belang van een adequate doorontwikkeling van de PGO. Het verbeterpotentieel vanuit patiëntperspectief creëert een goede basis voor gesprekken met ketenpartners. Patiëntenfederatie Nederland wil daarnaast het belang benadrukken van het ontsluiten van brondata van andere zorgorganisaties. Doel van de PGO is immers dat mensen in brede zin regie krijgen over hun gezondheidsgegevens.
Meer informatie
Klik hier voor het onderzoeksrapport