Patiëntenfederatie Nederland wil weten hoe het Nederlands publiek het gebruik van persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) ervaart. En monitort de ervaringen door elk half jaar dezelfde meting te doen. Uit de eerste meting blijkt dat bij ongeveer 80% het inloggen is gelukt. En 45% heeft de medische gegevens bij hun huisarts kunnen ophalen in de PGO. Onduidelijkheid en technische problemen waren vaak de oorzaak waarom gebruikers niet verder kwamen. De bevindingen maken duidelijk waar verbetering mogelijk is. Ondanks de ervaren hobbels vindt ruim tweederde een PGO nuttig en bij een derde is de intentie hoog om een PGO in de toekomst te blijven gebruiken.
Bij deze eerste meting in april 2022 door Kantar Public hebben in totaal 1022 mensen een van de elf deelnemende PGO’s uitgeprobeerd, circa 90 per PGO. In dit bericht zijn de belangrijkste resultaten samengevat. Het complete rapport is in te zien via de knop onderaan het artikel.
Bij elke stap vallen gebruikers af
Ruim de helft van de gebruikers kon de PGO meteen gemakkelijk zonder hulp gebruiken. Toch is er ook een deel dat de verschillende handelingen bij het gebruiken van een PGO als steeds moeilijker beoordeelt: van account aanmaken, inloggen, hun eigen huisarts vinden en een kopie van hun medische gegevens bij de huisarts ophalen in de PGO. Acht op de tien heeft een account aangemaakt en kon inloggen. Bij iets meer dan helft lukte het niet om de huisartsgegevens ophalen. Mensen vinden het ingewikkeld, stuiten op technische problemen of kunnen hun huisarts niet vinden in de PGO. Dit verschilde per PGO, bij de een gaat het beter dan bij de ander.
PGO’s worden door de meerderheid als gemakkelijk en veilig ervaren
Bij ruim driekwart van de gebruikers waren de huisartsgegevens volledig en klopte alles. Over de begrijpelijkheid van de gegevens in de PGO zijn de meningen verdeeld, de helft is tevreden. Een kwart wil minder medische vaktaal en een derde wil de gegevens graag als pdf downloaden. Daarnaast geven gebruikers als tip om je huisarts ook te kunnen zoeken op bijvoorbeeld postcode of plaats.
De meeste gebruikers zijn positief over de veiligheid en het gebruikersgemak. Zes op de tien gebruikers vindt de PGO veilig en kan gemakkelijk in de PGO vinden wat ze zoeken. Jongeren van 18-24 jaar zijn daar positiever over. Hoger opgeleiden hebben een lager gevoel van veiligheid.
Tweederde vindt de PGO’s in meer of minder mate nuttig
Over het algemeen staat men positief tegenover PGO’s. Een ruime meerderheid vindt het nuttig om de huisartsgegevens in te zien, vooral de informatie over de laatste afspraak en een overzicht van gezondheidsklachten. Van de gebruikers die de huisartsgegevens konden ophalen, ziet 68% meerwaarde in het gebruik van een PGO. 32% vindt een PGO heel goed bij zichzelf passen. Gebruikers met een chronische aandoening zeggen dit vaker. Terwijl jongeren vaker aangeven dat het niet bij hun past. Ongeveer de helft vindt de verschillende functies en mogelijkheden in de PGO’s nuttig.
Vervolgacties
Samen met alle betrokkenen gaat het programmateam PGO on Air van de Patiëntenfederatie met de aanbevelingen aan de slag, zodat de PGO’s verbeteren en steeds meer voldoen aan de verwachtingen van de gebruikers. Met elke PGO-leverancier afzonderlijk worden de resultaten doorgenomen. Daarnaast is het onderzoek gedeeld met MedMij en VZVZ. Zij inventariseren de oorzaken van de technische problemen en werken aan een oplossing. Over een aantal maanden wordt het onderzoek herhaald om de voortgang in de gaten te houden.