Wat kun je in een PGO?
Benieuwd welke zorgsectoren al zijn aangesloten op PGO’s – of dat binnenkort zullen zijn? Bekijk het overzicht voor de meest actuele informatie.
Steeds meer zorgverleners kunnen verbinden met een PGO. Ze doen dat via MedMij. MedMij is de Nederlandse standaard voor het veilig uitwisselen van medische gegevens. De PGO’s én de systemen van de zorgverleners moeten aan deze standaard voldoen voordat ze veilig met elkaar kunnen verbinden.
PGO’s zijn nog niet bij iedereen bekend. Op PGO.nl kunnen zorgverleners hun kennis over PGO’s uitbreiden.
Zowel zorgverleners als patiënten kunnen ook terecht bij het PGO-informatiepunt voor persoonlijke ondersteuning. Het informatiepunt is op werkdagen bereikbaar van 08:00 – 18:00 uur via telefoonnummer 085-3034959 of per mail: pgo@helpdeskdigitalezorg.nl
Benieuwd welke zorgsectoren al zijn aangesloten op PGO’s – of dat binnenkort zullen zijn? Bekijk het overzicht voor de meest actuele informatie.
Een PGO helpt mensen actief betrokken te zijn bij hun eigen gezondheid. De belangrijkste voordelen van een PGO:
Alle gezondheidsgegevens op één plek
In een PGO kunnen patiënten medische informatie ophalen van verschillende zorgaanbieders én aanvullen met bijvoorbeeld meetgegevens van apps of apparaten.
Beter inzicht in eigen gezondheid
Een overzicht van gezondheidsgegevens in een PGO helpt patiënten om hun gezondheid beter te begrijpen.
Betere voorbereiding op het consult
Met een PGO kunnen patiënten gerichter vragen stellen en beter voorbereid het gesprek aangaan met een zorgverlener.
Ondersteuning voor zorgverleners
De overheid investeert in de ontwikkeling van PGO’s om ook zorgverleners meer gemak en inzicht te bieden. Er wordt getest of patiënten via hun PGO gegevens naar de zorgverlener kunnen sturen, zoals zelfmetingen. Dit biedt zorgverleners een vollediger beeld en kan het consult effectiever maken.
Mogelijke vermindering van administratieve lasten
Ook wordt onderzocht of een deel van de administratieve taken (vooraf) via een PGO afgehandeld kan worden, zoals het invullen van vragenlijsten.
Het is een hulpmiddel voor patiënten en vervangt niet de betrouwbare uitwisseling van medische gegevens tussen zorgaanbieders.
Het MedMij-label betekent dat zorgverleners erop kunnen vertrouwen dat patiënten hun medische gegevens veilig in hun PGO kunnen ophalen. Want MedMij is dé Nederlandse standaard voor het veilig en betrouwbaar uitwisselen van gezondheidsgegevens tussen zorggebruikers en gezondheidsprofessionals.
Veel zorgaanbieders stellen een patiëntportaal beschikbaar. Daarmee kunnen patiënten bijvoorbeeld hun eigen gezondheidsgegevens bekijken of online een afspraak maken. Toch zet de de overheid in op de ontwikkeling van PGO’s. Dat komt doordat patiëntportalen per zorgaanbieder verschillen en patiënten vaak meerdere portalen nodig hebben. Bovendien kunnen ze hun gegevens meestal niet zelf bewaren, combineren met informatie van andere zorgverleners of zelf kiezen welke extra modules ze willen gebruiken. Een portaal is van de zorgaanbieder, een PGO van de gebruiker zelf. Meer weten over het verschil tussen een PGO en portalen? Bekijk de video:
Het programma PGO on Air helpt zorgverleners en zorginstellingen het gebruik van PGO’s optimaal te stimuleren en ondersteunen. Zo zijn er communicatiematerialen die instellingen in kunnen zetten om hun patiënten te informeren over PGO’s.
Er is een reeks informatieve video’s beschikbaar waarin PGO’s worden toegelicht. In deze video’s wordt uitgelegd wat een PGO is, hoe het werkt en wat je ermee kunt doen.
Met Verbind.MedMij kan de patiënt eenvoudig medische gegevens ophalen in de PGO via een persoonlijke QR-code van de zorgverlener. Door de code te scannen is deze zorgverlener automatisch geselecteerd in de PGO.
Een aantal keer in het jaar versturen we een nieuwsbrief. Daarin lees je over actuele ontwikkelingen en kennis uit onderzoek. En we delen verhalen van PGO-gebruikers en zorgverleners.
Schrijf je in