Patiënten maken steeds meer gebruik van een Persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) om meer te weten te komen over hun eigen aandoening. Gezondheidsinformatie is alleen niet altijd even goed te begrijpen voor de patiënt. In het project Patiëntvriendelijke Termen wordt er gewerkt aan het toegankelijker en begrijpelijker maken van die informatie. Met als uiteindelijke doelstelling het beschikbaar stellen van patiëntvriendelijke termen in de PGO’s.
Het project Patiëntvriendelijke Termen heeft als doel om gezondheidsgegevens in begrijpelijke taal beschikbaar te maken in bijvoorbeeld een PGO. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan het toevoegen van een duidelijke uitleg aan gezondheidsinformatie zoals diagnoses. Het bevordert de eigen regie en betere communicatie met zorgverleners en daarmee de mogelijkheid om samen beslissingen te nemen.
Patiëntenperspectief
Nictiz, de Nederlandse kennisorganisatie voor digitale informatie-uitwisseling in de zorg, heeft het voortouw genomen bij het verzamelen van de zogeheten patiëntvriendelijke termen en omschrijvingen van aandoeningen en andere medische taal. Naast het Ministerie van VWS, kanker.nl en Stichting Medmij, werkt ook Patiëntenfederatie Nederland mee aan dit project om de termen en omschrijvingen zo begrijpelijk mogelijk te maken. Dat gebeurt onder andere door patiënten bij het project te betrekken via vragenlijsten en gesprekken, en het patiëntperspectief te includeren bij inhoudelijke keuzes.
Taalunie Zorgtaalprijs
De Taalunie steunt en beloont met de Taalunie Zorgtaalprijs initiatieven van zorgorganisaties die de begrijpelijkheid, vindbaarheid en toepasbaarheid van medische informatie vergroten en daarmee de zorg voor iedereen meer toegankelijk maken. Dat het project Patiëntvriendelijke Termen nu deze Zorgtaalprijs wint, is een extra stimulans om zo nog meer medische concepten te voorzien van patiëntvriendelijke uitleg en omschrijvingen.
Hoe nu verder
Een vervolgstap is om de patiëntvriendelijke termen technisch toepasbaar te maken in een PGO. Op verzoek van Stichting MedMij heeft PROVES onderzocht of het mogelijk is deze patiëntvriendelijke uitleg in de PGO op te halen. Met het succesvol afronden van deze technische beproeving is het nu tijd voor opschaling. In de komende periode komen er in batches telkens nieuwe patiëntvriendelijke termen beschikbaar die in een PGO ontsloten kunnen worden.