“Met mijn PGO kan ik eenvoudig informatie vinden van eerdere behandelingen.”

Corine van Dijke (62):
“Na jarenlang in Engeland te hebben gewoond, ben ik sinds kort weer terug in Nederland. In beide landen heb ik veel te maken gehad met de zorg. Ik heb meerdere operaties gehad, onder andere aan mijn heup, voet en rug. Ook kreeg ik een zeldzame liesbreuk, iets wat bij vrouwen bijna nooit voorkomt.
Een pijnlijke situatie
Bij die liesbreuk werd tijdens een operatie een matje geplaatst. Helaas groeide er een zenuw in dat matje, wat veel pijn veroorzaakte. Ik kon bijna niet meer lopen. Uiteindelijk vond ik een arts in Eindhoven die gespecialiseerd is in liesbreuken bij vrouwen. Mijn huisarts verwees me door en binnen twee weken werd ik geopereerd. De arts heeft toen de pijnlijke zenuw doorgesneden. Dat was een opluchting.
Geen informatie beschikbaar
Tijdens die operatie liep ik tegen een probleem aan: het ziekenhuis waar het matje was geplaatst, had mijn medische gegevens niet doorgestuurd. Dat was erg vervelend, want die informatie was belangrijk voor de nieuwe arts. Dit moment liet me inzien hoe belangrijk het is om je eigen medische gegevens bij de hand te hebben. Daarom ben ik toen een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) gaan gebruiken.
Operatie zonder duidelijkheid
Ook bij een eerdere operatie – voor mijn dubbele hernia – liep ik tegen het probleem van ontbrekende informatie aan. Mijn medische gegevens uit Engeland waren niet beschikbaar. De artsen hier wisten daardoor niet precies wat er eerder was gedaan. Is er iets tussen gezet in mijn rug? Is er kraakbeen weggehaald? Dat was allemaal niet helder. Omdat ze niet zeker wisten wat er in mijn rug zat, durfden ze geen ruggenprik te geven. Ze kozen daarom voor algehele narcose. Als ik toen al een goed bijgehouden PGO had gehad, had ik die informatie gewoon kunnen laten zien. Dat zou echt verschil hebben gemaakt.
Alles op één plek
Omdat ik in twee landen zorg heb gekregen en in meerdere ziekenhuizen ben behandeld, weet ik hoe lastig het is om al je medische gegevens bij elkaar te houden. Toen ik vijf jaar geleden terugkwam naar Nederland, kreeg ik alleen papieren dossiers mee. Niets werd digitaal doorgestuurd, en dat maakte het lastig om overzicht te houden.
Nu heb ik mijn eigen PGO, en dat geeft veel rust. Mijn medische informatie staat erin: operaties, verwijsbrieven en andere belangrijke documenten. Alles staat overzichtelijk op één plek. Als ik naar een specialist ga, kan ik makkelijk laten zien wat er eerder is gebeurd. Dat bespaart tijd.
Meer grip en vertrouwen
Mijn PGO helpt mij om gesprekken met artsen beter te volgen. Ik kan informatie rustig teruglezen en daardoor gerichter vragen stellen. Dat geeft me houvast én het gevoel dat ik meer grip heb op mijn eigen gezondheid. Zeker als je, net als ik, in meerdere landen en ziekenhuizen bent behandeld, is een PGO echt een uitkomst.”