Bij steeds meer zorgverleners kun je veilig je medische gegevens ophalen in jouw PGO. Dat kan al bij bijna alle huisartsen in Nederland. In je PGO zoek je je huisarts op, via DigiD maak je verbinding en met een druk op de knop kun je daarna een kopie van je medische gegevens in jouw PGO bekijken. Welke medische gegevens zie je dan? Welke niet? En wat als het niet lukt?
Welke huisartsgegevens zie je nu al in een PGO?
- De gegevens van jouw huisarts(praktijk)
- Jouw persoonlijke gegevens
- Jouw gezondheidsprobleem zoals een klacht of een aandoening die eventueel behandeld wordt of al behandeld is. In huisartsentaal heet dit een ‘episode’.
- Jouw behandelingen
- Actuele medicatie. Dit wil zeggen het voorstel van de huisarts om bepaalde medicijnen te gebruiken en waar jij als patiënt mee akkoord bent gegaan.
- Medicatie-overgevoeligheid
- Contactmomenten met de huisarts
- Allergieën en intoleranties
Welke documenten zie je in een PGO?
Dit zijn brieven tussen de huisarts en andere zorgverleners. Het gaat over documenten van ná 1 juli 2020 en voor zover deze in het dossier door de huisarts zijn opgeslagen:
- Brieven van medisch specialisten
- Radiologieberichten
- Verwijsbrieven
Wat zie je niet?
- Het kán zijn dat je niet je medische gegevens ziet van vóór 1 juli 2020. Vanaf dat moment ging namelijk de wet ‘recht op online inzage’ in. Voor die tijd bestond dit recht nog niet. Of je deze gegevens wel of niet ziet, is afhankelijk van je huisarts.
- Ben je jonger dan 16 jaar, dan heb je nog géén recht op inzage. En kun je nog geen PGO gebruiken.
- Gebruik je een bepaald medicijn niet meer, dan kan het zijn dat je dit medicijn niet meer terug ziet in je PGO.
Wat te doen bij problemen?
Het kan zijn dat het niet lukt om jouw huisarts in de PGO te vinden of je ziet geen/niet alle gegevens. Er zijn verschillende redenen en oplossingen:
- Je huisarts moet het MedMij-label hebben om te kunnen verbinden met een PGO. Check daarom of jouw zorgorganisatie een MedMij-label heeft op digitalezorggids.nl.
- De koppeling tussen het systeem van de huisarts en de PGO werkt nog niet goed. Ons advies is om dit probleem door te geven aan jouw PGO-leverancier.