Vanaf 1 november kunnen zorggebruikers en zorgverleners terecht bij het informatiepunt voor persoonlijke gezondheidsomgevingen. Dit PGO-informatiepunt wordt verzorgd door Helpdesk Digitale Zorg en is een samenwerking tussen Patiëntenfederatie Nederland en Stichting MedMij.
Steeds meer Nederlanders gebruiken een persoonlijke gezondheidsomgeving, een PGO. Maar er zijn mensen die hier begeleiding bij nodig hebben. Of die specifieke vragen hebben over PGO’s, de veiligheid ervan en het vinden van hun zorgverlener. En er zijn zorgverleners die graag antwoord willen op zorg specifieke vragen over PGO’s. Al deze mensen kunnen terecht bij het PGO-informatiepunt dat per 1 november telefonisch, per mail en via chat bereikbaar is: 085-303 4959 en pgo@helpdeskdigitalezorg.nl.
Waarom een informatiepunt
Arthur Schellekens, directeur bestuurder Patiëntenfederatie Nederland: “Met een PGO hebben mensen straks al hun medische gegevens bij elkaar. Daarmee krijg je meer grip op je gezondheid en regie op je medische gegevens. Maar PGO’s zijn nog steeds volop in ontwikkeling en nog niet alles is mogelijk. Zo merken we dat de gebruiksvriendelijkheid als gevolg van onder andere de strenge veiligheidseisen nogal wat te wensen over laat. Voor een grote groep mensen is het best ingewikkeld om een PGO te gaan gebruiken en zij hebben daar hulp bij nodig. Het PGO informatiepunt helpt mensen op weg en is bij de Helpdesk Digitale Zorg in goede handen.”
Toegankelijk en servicegericht
De oorspronkelijke opdracht voor een landelijk PGO-informatiepunt komt van het ministerie van VWS. Voor de zomer startten Stichting MedMij en Patiëntenfederatie Nederland op kleine schaal met een informatiepunt per mail. Al snel kwam de wens om het informatiepunt uit te breiden met de mogelijkheid tot telefonisch contact en de mogelijkheid om te chatten. En zo ontstond de samenwerking met de Helpdesk Digitale Zorg.
Over Helpdesk Digitale Zorg
Helpdesk Digitale Zorg is een stichting die zich inzet om digitale zorg voor iedereen toegankelijk te maken. Ze biedt op dit moment ondersteuning bij digitale zorgvragen van patiënten en cliënten van ruim 25 Nederlandse zorginstellingen. De medewerkers van de Helpdesk Digitale Zorg hebben daardoor veel ervaring met vragen over digitale zorg en dus ook vragen die leven bij (toekomstige) PGO-gebruikers.
Gebruik van PGO’s groeit
Inmiddels zijn er al één miljoen medische gegevens opgevraagd in een PGO met MedMij-label en per dag komen er zo’n 1.000 nieuwe PGO-gebruikers bij. Daarmee komen er ook steeds meer vragen. Dat merken ze ook bij de Stichting MedMij. Directeur Marc van Dijk: “Het PGO-gebruik neemt toe en daarmee ook de vragen die we bij MedMij binnenkrijgen van zorgverleners en zorggebruikers. Vragen over het ophalen van medische gegevens via DigiD, over de veiligheid en over wat MedMij nu precies doet. Heel fijn dat we dit informatiepunt samen met de Patiëntenfederatie zijn gestart en de perfecte partij voor de uitvoering hebben gevonden. Helpdesk Digitale Zorg heeft veel ervaring en weet als geen ander vragen over digitale zorg te beantwoorden.”
Bereikbaarheid PGO-informatiepunt
Het PGO-informatiepunt is bereikbaar via 085-3034959 op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur. Belt iemand buiten deze tijden, dan wordt diegene de volgende werkdag teruggebeld. Op www.helpdeskdigitalezorg.nl/pgo staat een aantal van de meest gestelde vragen over PGO’s en de contactgegevens in één overzicht.