Bij huisartsenpraktijk Wouterswoude in Friesland is een pilot afgerond met het gebruik van een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Als patiënten (telefonisch) een vraag aan de assistent hadden gesteld, konden ze het antwoord in hun PGO terugvinden. Zowel patiënten als zorgverlener zien kansen voor de toekomst.
Een PGO is een app of website waarmee je medische gegevens kunt verzamelen en op termijn kunt delen. In pilots wordt onderzocht hoe PGO’s ingezet kunnen worden om mensen meer regie te geven over hun gezondheid. Vooraf aan de pilot in Friesland was de verwachting dat patiënten het in gebruik nemen van een PGO als belemmerend zouden ervaren. Gedurende de pilot bleek dit niet te kloppen. De deelnemende patiënten gaven bovendien aan het prettig te vinden om het antwoord op hun zorgvraag terug te lezen in de PGO.
Positieve reacties
Het teruglezen van het antwoord van de huisarts op een hulpvraag is in een PGO pas net mogelijk. Patiënten waardeerden de laagdrempeligheid en de efficiëntie ervan. Ook gaven zij aan het prettig te vinden om het antwoord te kunnen bekijken op een tijd die hen goed uitkomt, bijvoorbeeld in de avond. Aanvullend gaven de patiënten aan het nuttig te vinden om, naast het antwoord op de zorgvraag, huisartsgegevens van eerdere contacten met de praktijk terug te lezen.
Korte duiding
Alle patiënten meldden dat zij het antwoord in de PGO op hun zorgvraag goed begrepen. In een aantal gevallen was het nodig om een aanvullende vraag te stellen aan de doktersassistent. In afsluitende interviews maakten sommige patiënten kenbaar dat een korte duiding van bijvoorbeeld labuitslagen vragen bij patiënten kan voorkomen. Dit sluit aan bij kwesties die spelen rondom inzage van bijvoorbeeld patiëntportalen van ziekenhuizen. Daarbij zijn artsen nogal eens huiverig om gegevens te delen uit angst dat patiënten deze niet of verkeerd zullen begrijpen.
Meerwaarde PGO
De slotvraag van het onderzoek luidde: wat maakt de PGO van meerwaarde? De deelnemende doktersassistent sprak de verwachting uit dat PGO’s op de langere termijn tijd zullen besparen. “Als je er straks een redelijk aantal patiënten met een PGO hebt, dan ga je er meer profijt van hebben”, aldus haar reactie. “Je hoeft niks meer te doen, maar je kunt wel je antwoord erin zetten. Dan valt het volgende telefoontje weg.”
Steeds meer mogelijkheden
De hoeveelheid informatie die je in je PGO kunt bekijken, wordt steeds verder uitgebreid. Ook sluiten steeds meer zorgverleners zich aan. Meer dan 90 procent van de Nederlandse huisartsen heeft de eigen patiënt-systemen zoals een HIS al technisch klaar gemaakt om ze te ontsluiten voor PGO’s die werken volgens het MedMij-afsprakenstelsel. De ziekenhuizen moeten binnen niet al te lange termijn volgen met het opstellen van hun EPD’s. Wel hebben zij uitstel gekregen om te voldoen aan de eis van stimuleringsprogramma VIPP5 om aan te tonen dat per september 2022 minimaal 5 procent van hun patiënten binnen 30 dagen middels een PGO medische gegevens heeft opgevraagd.
Het oorspronkelijke artikel was geplaatst in ICT&Health 16 juni 2022