Anita van Westen, verpleegkundig specialist bij Reumazorg ZWN in Zeeland, deed een afstudeeronderzoek naar PGO’s. Dat onderzoek was speciaal gericht op de gebruikerservaring. ‘Wat hebben patiënten nodig? Die vraag stond voor mij centraal.’
Jopie van den Tillart, al jaren bij Reumazorg ZWN in behandeling, is een van die patiënten. Haar gebruikerservaring is dat er in principe veel kan met een PGO, maar dat er qua gebruiksgemak nog wel het nodige moet verbeteren. ‘Het toevoegen van een zorgverlener is bijvoorbeeld een ingewikkeld proces. Nodeloos ingewikkeld als je het mij vraagt.’
Minder huisartsbezoeken
Jopie maakt al wel gebruik van een andere app, de MedGemak app, voor het contact met haar huisarts en apotheek. ‘Daar ben ik heel enthousiast over. Ik kan makkelijk vragen stellen en krijg snel antwoord. Het scheelt mij veel bezoeken aan de huisartspraktijk en het scheelt de arts ook een hoop tijd. De lijnen zijn kort.’
Met een PGO kan de patiënt nog veel meer de eigen regie nemen, voegt Anita toe. Maar ze beaamt dat de gebruiksvriendelijkheid beter kan. ‘Het is omslachtig, inderdaad. Het is goed om daaraan te werken en ik begrijp dat dat ook wordt gedaan. We weten dat er heel veel kan, maak dat dan ook mogelijk.’
Veiligheid belangrijk
Uit Anita’s onderzoek bleek ook dat veel mensen in eerste instantie huiverig zijn om personele gegevens te delen. ‘Het is heel belangrijk dat het veilig is. Als aan die basisvoorwaarde wordt voldaan, denk ik dat veel mensen er gebruik van gaan maken. Want een PGO scheelt reistijd en nodeloze onderzoeken en de patiënt heeft echt de regie.’
Jopie maakt zich echter niet zoveel zorgen over de privacy. ‘Wat moeten anderen met mijn gegevens, mijn bloedwaarden bijvoorbeeld? ik kan er zelf soms geen touw aan vastknopen.’
Uitleg geven
Zorgverleners zijn ook huiverig, merkt Anita. ‘Ze zijn bang voor extra werk, ze denken: help, weer een ict-systeem erbij. Ik heb collega’s extra uitleg gegeven wat ze ermee kunnen, en dat helpt. Dat moet uiteindelijk het verschil gaan maken.’
‘Ik vind het juist daarom belangrijk dat niet iedere instantie zijn eigen app lanceert maar er meer gestuurd wordt op één systeem,’ voegt Jopie toe. ‘Dat zou het overzichtelijk maken voor alle betrokken partijen. Volgens mij is dit essentieel. Het scheelt de zorgverlener tijd en de gebruiker hoeft zich maar een systeem eigen te maken. Dat is iets van de lange adem maar op den duur betaal het zich uit.’
Veel kansen
Zowel Anita als Jopie zijn dus kritisch, maar ze benadrukken dat er met een PGO veel kansen zijn. ‘We zijn een grote voorstander van het principe, en het is logisch dat er tijd nodig is om dit te perfectioneren. We wachten dat graag af,’ aldus Anita.