Sinds de start van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) zijn er bij de bibliotheken 100.000 digitale hulpvragen gesteld door bezoekers. IDO’s zijn laagdrempelige, nuldelijns hulploketten (meestal in lokale bibliotheken) waar burgers met hun vragen over online overheidsdienstverlening terecht kunnen. Dit zijn vragen over de digitale overheid, maar ook hulpvragen over digitalisering in het algemeen. Er zijn 682 IDO’s verspreid over het land en dat aantal groeit.
Mensen krijgen het liefst persoonlijke hulp
Uit onderzoek blijkt dat mensen het liefst hulp van iemand persoonlijk hebben als ze tegen een probleem aanlopen met een website, app of andere digitale dienst. Bij voorkeur komt die hulp van een familielid, vriend of kennis. Maar als die niet beschikbaar zijn, willen zij graag iemand kunnen bellen of langsgaan bij een loket. Veel vragen (6 van de 10) aan IDO’s zijn afkomstig van 65-plussers. Ook laaggeletterden, mensen met een lichte verstandelijke beperking en anderstaligen lopen geregeld vast in de digitale wereld.
Rol gemeenten en ondersteuning VNG
Gemeenten hebben sinds 1 januari 2023 de regie over de IDO’s. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) ondersteunt gemeenten in deze rol.