Gaan jullie patiënten uitnodigen een PGO te gebruiken? Aan de hand van de stappen die een patiënt doorloopt, vind je uitleg en tips voor het gesprek met je patiënt over PGO’s.
Introductie: het gesprek aangaan over PGO's
Mogelijke start van het gesprek met jouw patiënten:
Wil jij als een van de eersten een PGO uitproberen? PGO is een afkorting voor persoonlijke gezondheidsomgeving. Dat is een app of website, waar je een kopie van je medische gegevens kunt bekijken. Deze gegevens staan nu verspreid bij verschillende zorgverleners, zoals huisarts en ziekenhuis. Met een PGO verzamel je het op een plek. Daarnaast kun je vaak ook gegevens over jouw gezondheid toevoegen die je zelf meet, bijvoorbeeld bloeddruk of gewicht. Zo heb je gegevens over jouw gezondheid op één plek. Dat geeft jou meer grip op je gezondheid. Waar zou een PGO jou bij kunnen helpen, denk je? / Waarvoor zou jij een PGO willen gebruiken?
Tips
-
Probeer uit te zoeken waar jouw patiënten behoefte aan hebben.
Waar lopen zij tegenaan dat op te lossen is met een PGO? Bijvoorbeeld:
- Ze moeten bij elke zorgverlener steeds opnieuw hun verhaal vertellen.
- Ze houden zelf in hun computer of op de telefoon lijstjes bij met informatie, medicijnen, etc.
- Ze lopen bij verschillende zorgverleners en merken dat hun gegevens niet overal bekend zijn.
- Ze willen hun gegevens veilig bewaren.
Of waar lopen ze warm voor? Bijvoorbeeld: zelfredzaamheid en controle/regie willen hebben, interesse in technologische oplossingen, actief bezig met hun gezondheid of graag samen willen beslissen met hun zorgverlener.
-
Reageer passend op argumenten waarom mensen niet enthousiast zijn over PGO’s
Het concept PGO is nog vrij nieuw voor patiënten. Er zijn verschillende redenen waarom mensen niet gelijk enthousiast zijn over PGO’s:
Onbekendheid:
- Geef ze meer uitleg over wat een PGO is: Kennisclip ‘Wat is een PGO?’
Meerwaarde:
- Wat is het verschil tussen een PGO en portaal? https://www.youtube.com/watch?v=jmeCwvuerU0
- Waarom een PGO gebruiken? https://www.youtube.com/watch?v=VKogi1QcTFE]
Vertrouwen:
- Algemeen:
Nadat het landelijk Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) niet lukte, heeft Patiëntenfederatie Nederland het PGO bedacht. Patiëntenfederatie vindt het belangrijk dat mensen zelf de regie hebben over hun medische gegevens. De overheid ondersteunt deze aanpak.
- Veiligheid door regels van MedMij
Medische gegevens zijn hele persoonlijke gegevens die goed beschermd moeten worden. Een PGO-ontwikkelaar met een MedMij-label houdt zich aan de strenge veiligheids- en privacy eisen van MedMij. Deze PGO is net zo goed beveiligd als het portaal van een zorgorganisatie.
Is een PGO veilig? https://www.youtube.com/watch?v=BkQsJzLMYcA&t
Stap 1. PGO kiezen
Voordat patiënten hun medische gegevens kunnen bekijken in een PGO, doorlopen ze een aantal stappen. Eerst kiezen ze een PGO die het beste bij hun past. Ze maken een account aan en loggen op een veilige manier in. Daarna halen ze hun medische gegevens op met DigiD.
Laten we beginnen met stap 1: een PGO kiezen. Patiënten kunnen uit verschillende PGO’s kiezen. Een patiënt kiest een PGO die past bij zijn persoonlijke wensen. Elke PGO ziet er anders uit en heeft net andere functies. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een dagboek bij te houden. Of de mogelijkheid om apps of bijvoorbeeld een slim horloge te koppelen. Het ophalen van medische gegevens kan bij alle PGO’s en is gratis in elke PGO met een MedMij-label.
Met behulp van de PGO-keuzehulp op digitalezorggids.nl kunnen patiënten een keuze maken.
Tips
-
Wat kun je doen als patiënten moeite hebben met kiezen?
- Laat patiënten eerst nadenken over wat zij belangrijk vinden voor zichzelf. Wat vind jij belangrijk in een PGO? Bijvoorbeeld wat je ermee kunt, hoe de PGO eruitziet, jouw gezondheid / aandoening, gebruik op telefoon, tablet of computer.
- De PGO keuzehulp is een overzichtelijk hulpmiddel.
- Klik op de PGO voor meer informatie. Bekijk het filmpje en de afbeeldingen (screenshots) om een indruk te krijgen van de PGO.
- Laat de patiënt één PGO uitkiezen die hij wilt uitproberen.
Geef de patiënt mee: Je zit niet levenslang vast aan een PGO. Ze kunnen overstappen naar een andere PGO.
-
Laat een patiënt oefenen met VoorbeeldPGO.nl als ze het spannend vinden om gelijk met een échte PGO aan de slag te gaan
Bekijk samen met de patiënt de Voorbeeld-PGO. Deze PGO is een voorbeeld van hoe een PGO eruit kan zien. Het gebruiken van de Voorbeeld-PGO is niet echt. Je maakt niet een echt account aan en er worden geen echte gegevens opgehaald. In deze Voorbeeld-PGO kun je oefenen met het ophalen van medische gegevens bij een huisartsenpraktijk. Van een ggz-instelling en een ziekenhuis staan al gegevens in deze PGO. Bekijk welke gegevens je kunt inzien. Ook zie je andere mogelijkheden van een PGO, zoals het toevoegen van medicijnen.
Veel gestelde vragen
-
Waarom zijn er veel verschillende PGO’s?
Niemand is hetzelfde. Iedereen heeft zijn eigen wensen en voorkeuren. Ook in het gebruik van PGO’s. Patiëntenfederatie en de overheid vinden het belangrijk dat je een PGO kunt kiezen die het beste bij je past. Alle PGO’s kunnen medische gegevens ophalen, maar verschillen in hoe ze de informatie laten zien. Ook zijn er verschillen in de extra functies die ze aanbieden. Bekijk hier de PGO keuzehulp.
-
Kan ik van PGO wisselen?
Je kan van PGO wisselen. In een nieuwe PGO met een MedMij-label kan je weer de gegevens zetten van je verschillende zorgverleners. Andere gegevens die je hebt verzameld in je oude PGO kunnen verloren gaan.
Stap 2. De PGO in gebruik nemen
Nadat de patiënt een PGO heeft gekozen, doorloopt hij een aantal stappen, namelijk een account aanmaken, twee-factor authenticatie (2FA) instellen en inloggen.
Als je voor de eerste keer een PGO wilt gebruiken, moet je een account aanmaken.
De meeste PGO’s vragen je ook gelijk om tweefactor authenticatie(2FA) in te stellen. Dat is een moeilijk woord voor ‘inloggen in twee stappen’. Inloggen in twee stappen kan op verschillende manieren en verschilt per PGO. Patiënten kunnen meer uitleg nodig hebben.
Daarvoor heeft Patientenfederatie Nederland een korte e-learning gemaakt waarin je antwoord krijgt op de volgende vragen:
- Wat is twee-factor authenticatie?
- Waarom is twee-factor authenticatie belangrijk?
- Welke manieren van twee-factor authenticatie zijn er en hoe werkt het?
Veel gestelde vragen
-
Ik krijg na het aanmaken van een account geen activeringscode of bevestigingsmail. Wat kan ik doen?
Controleer je spambox / junkmail. Zit daar ook geen bevestigingsmail in? Neem dan even contact op met het PGO-informatiepunt.
Bereikbaar per mail via: pgo@helpdeskdigitalezorg.nl
Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08.00 – 18.00 uur: 085-303 49 59
-
Ik heb moeite met het gebruik van de YIVI-app of Google authenticator. Wie kan mij helpen?
Bel de DigiHulplijn: 0800 1508 of neem contact op met het PGO-informatiepunt
Stap 3. Medische gegevens ophalen
In een PGO kunnen patiënten een kopie van hun medische gegevens verzamelen. Deze gegevens staan in de computer bij verschillende zorgverleners. Bijvoorbeeld bij het ziekenhuis, bij de huisarts of therapeut. Via DigiD maakt de patiënt verbinding met de zorgverlener. Daarna haalt hij een kopie van zijn gegevens op een veilige manier naar zijn PGO.
Hoe werkt dat eigenlijk, het ophalen van medische gegevens?
- Ga op zoek naar de knop in de PGO waar je de gegevens op kunt halen. De tekst van deze knop kan per PGO anders zijn, bijvoorbeeld ‘Haal jouw medische gegevens op’.
- Zoek de zorgverlener op in de PGO. Tip: zoek op de naam van de zorgorganisatie i.p.v. zorgverlener.
- Daarna identificeert de patient zichzelf met DigiD.
Naar kennisclip ‘Hoe haal ik veilig mijn gegevens op in mijn PGO?’
Belangrijk!
Als patiënten hun medische gegevens willen ophalen, hebben ze een DigiD nodig. Je maakt namelijk verbinding met de computer van de zorgverlener en geeft toestemming met DigiD om een kopie van de gegevens op te halen. Bij sommige zorgaanbieders kun je alleen inloggen met DigiD substantieel. ‘Substantieel’ houdt in dat gebruikers met de DigiD app een éénmalige ID-check doen door hun paspoort, rijbewijs of identiteitskaart te scannen. Dit betekent dat patiënten voortaan altijd hun (mobiele) telefoon of tablet nodig hebben om gegevens op te halen.
Veel gestelde vragen
-
Welke versie van het besturingssysteem op mijn mobiele telefoon/tablet heb ik nodig om de DigiD-app te installeren?
Om de DigiD-app te kunnen installeren op een mobiele telefoon of tablet heb je het volgende besturingsssysteem nodig:
- IOS (versie 12 en hoger)
- Android (versie 7.0 en hoger)
-
Ik heb nog geen DigiD met eenmalige ID-check. Hoe doe ik dat?
Er staat een instructie met de verschillende stappen hier op de website van Digid
-
Het lukt niet om mijn ID-kaart (bijvoorbeeld rijbewijs) te scannen in de DigiD app. Wat moet ik doen?
Bekijk de tips op DigiD | Activeren DigiD app lukt niet
Of bel naar DigiHulplijn: 0800 1508 (gratis). Bereikbaar van ma t/m vrij tussen 08.00 en 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur.
-
Ik krijg een foutmelding bij het ophalen van mijn medische gegevens. Wat kan ik doen?
Je kunt het beste even contact opnemen met het PGO-informatiepunt, zij helpen je graag verder.
Bereikbaar per mail via: pgo@helpdeskdigitalezorg.nl
Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 08.00 – 18.00 uur: 085-303 49 59
-
Welke gegevens uit het dossier bij de huisarts kun je inzien via een PGO?
Bij bijna alle huisartsen kun je je medische gegevens en bepaalde documenten ophalen in een PGO. Je haalt niet je complete dossier op, maar bijvoorbeeld de klachten/ziektes die zijn behandeld, een overzicht van de medicijnen die nu gebruikt en verwijsbrieven.
-
Welke gegevens uit het medisch dossier van het ziekenhuis haal je op in een PGO?
Er komen steeds meer klinieken en ziekenhuizen bij waar jij jouw medische gegevens kunt ophalen via je PGO. Je verzamelt dan een kopie van al je basisgegevens en bepaalde documenten in jouw PGO.
Jouw basisgegevens heten in het systeem van zorgverleners: Basisgegevensset Zorg (BgZ). Dit zijn gegevens die alle zorgverleners – zoals je huisarts, ziekenhuis of therapeut – van jou nodig hebben om de juiste zorg te verlenen. Bijvoorbeeld:
- Jouw persoonlijke gegevens, zoals je naam en adresgegevens
- Gewicht, lengte en bloeddruk
- Jouw gezondheidsprobleem: een klacht of ziekte die eventueel behandeld wordt of al behandeld is. Dit wordt ook wel ‘diagnose’ genoemd.
- Jouw vaccinaties
- Allergieën
- Medicijnen die je van de arts hebt gekregen en hoe je ze moet gebruiken
- Je laboratoriumuitslagen, bijvoorbeeld van een bloedonderzoek
- Het zorgplan: hierin staat welke zorg en ondersteuning je krijgt. En je wensen en behoeften, mogelijkheden en beperkingen en de doelen.
Beschikbare medische documenten
Ook kun je relevante documenten verzamelen in je PGO. Het gaat om documenten (pdf’s) zoals:
- Brieven van jouw medisch specialisten
- Radiologieverslagen
- Verwijsbrieven
Meer vragen over de PGO
Soms kun je een patiënt niet zelf verder helpen met een vraag. Dan kun je doorverwijzen naar het PGO-informatiepunt, Tel 085-303 49 59, PGO@helpdeskdigitalezorg.nl