Medisch-specialistische zorg

Een PGO is voor de meeste mensen nieuw. Voor de patiënt en voor de zorgverlener. Op PGO.nl vinden professionals in de medisch-specialistische zorg communicatiematerialen om patiënten te informeren over PGO’s. En om hen te stimuleren een PGO te gebruiken. Ook vind je er informatie over hoe een PGO jouw werk kan veranderen.

In samenwerking met

Meer informatie

Toolkit

De toolkit is gevuld met communicatiemateriaal dat zorgverleners kunnen gebruiken om PGO’s bij hun patienten of clienten onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld video’s, social media uitingen, posters en voorbeeldteksten.

Toolkit

Leermiddelen voor zorgverleners

Wil je meer leren over PGO’s? Je kennis en vaardigheden vergroten? Hier zijn verschillende leermiddelen voor gemaakt. Zo zijn er e-learnings, korte testen, workshoppakketten, een training en linkjes naar interessante sites.

Leermiddelen voor zorgverleners

VIPP 5

Het VIPP5-programma helpt instellingen van medisch-specialistische zorg, en audiologische centra om de volgende stap te zetten in de digitale informatie-uitwisseling met de patiënt.

VIPP 5

VIPP Centraal

Blijf op de hoogte op VIPP Centraal. Hier staat nieuws en actuele informatie rond het programma VIPP 5. Maar ook beproefde voorbeelden en praktische tips uit zorginstellingen.

VIPP Centraal

Tips van versnellers – VIPP 5

In deze video delen de klinieken (Reumazorg Zuid West Nederland, Women’s Health care) en MedMij hun ervaringen en tips voor het behalen van module 1 van de VIPP 5-regeling.

De meerwaarde van een PGO voor jou als zorgverlener

Een animatie gemaakt door VIPP 5: Ben je benieuwd welke impact het gebruik van de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) heeft op het werk van zorgverleners? Wil je weten welke voordelen het in de spreekkamer oplevert? En wat is het verschil met een patiëntenportaal? In deze animatie krijg je antwoord op die vragen. Kijk voor meer informatie op www.vipp-programma.nl.

Veelgestelde vragen medisch-specialistische zorg

Veelgestelde vragen medisch-specialistische zorg

  • Ik vind digitale producten moeilijk. Kan ik een PGO gebruiken?

    Heb je praktische vragen bij het gebruik van computer, mobiel of tablet als je aan de slag gaat met een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)?

    Getrainde vrijwilligers van de DigiHulplijn helpen je telefonisch verder of verwijzen je door naar ondersteuning bij jou in de buurt bij vragen over:

    • een PGO app installeren;
    • account aanmaken;
    • gebruik van DigiD;
    • of een andere praktische digitale vraag.

    Bel de DigiHulplijn: 0800 1508 (gratis)
    Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 – 17:00 uur.

  • Kan ik ook meerdere PGO’s gebruiken?

    Je kunt meerdere PGO’s gebruiken. Maar het is verstandiger een PGO te kiezen die met al jouw zorgverleners kan verbinden. Dan verzamel je al je medische informatie in 1 PGO. Op dit moment kunnen bijna alle huisartsen in Nederland via MedMij verbinding maken met een PGO. En ook steeds meer ggz-instellingen en ziekenhuizen sluiten zich aan. Je kunt altijd wisselen. De medische informatie die je via MedMij uitwisselt, kun je ook weer in een andere PGO ophalen. Het kan wel zijn dat de gegevens die je zelf in een PGO zet verdwijnen als je wisselt.

  • Wat als het ophalen van mijn medische gegevens niet lukt?

    Een patiënt kan via MedMij in zijn PGO zelf verbinding maken met de juiste zorgverlener. Als dit in zijn PGO niet lukt, kan dit een aantal redenen hebben:

    • De PGO heeft geen MedMij-label.
    • De zorgverlener staat nog niet op de Zorgaanbiederslijst van MedMij. De zorgverlener kan hierover contact opnemen met zijn ICT-leverancier.
    • De patiënt/gebruiker is jonger dan 16 jaar. Vanaf 16 jaar kun je een PGO gebruiken. Dan heb je volgens de regelgeving zelfstandig recht op inzage.

    Als de patiënt via zijn PGO wel verbinding kan maken met de zorgverlener, maar geen gegevens ontvangt. Dan kan dit twee redenen hebben:

    • De zorgverlener heeft na 1 juli 2020 geen nieuwe gegevens aan het dossier van de patiënt toegevoegd.
    • De koppeling tussen het systeem van de zorgverlener en de PGO werkt nog niet goed. Het probleem ligt dan of bij de ICT-leverancier, of bij de PGO-leverancier. Ons advies is beiden te informeren over dit probleem.

     

Actueel nieuws

Leermiddelen 21 oktober 2021

Vergroot jouw kennis over PGO’s met nieuwe e-learning

Read newsitem Vergroot jouw kennis over PGO’s met nieuwe e-learning
Communicatie 07 september 2022

Communicatie over PGO’s live op social media

Read newsitem Communicatie over PGO’s live op social media
Algemeen 23 juni 2022

Tips voor opzetten helpdesk digitale zorg in jouw zorginstelling

Read newsitem Tips voor opzetten helpdesk digitale zorg in jouw zorginstelling
Ervaringsverhaal 21 juni 2022

Patiënten positief over het krijgen antwoord in hun PGO

Read newsitem Patiënten positief over het krijgen antwoord in hun PGO
Onderzoek 21 juni 2022

Eerste meting van periodiek onderzoek naar PGO-gebruik afgerond

Read newsitem Eerste meting van periodiek onderzoek naar PGO-gebruik afgerond